Fikih  

HUKUM MENIKAH TANPA RESEPSI

Sering kita jumpai dari beberapa orang yang tanpa kita ketahui kapan mereka menikah tiba-tiba sudah menjadi suami istri, bahkan ada yang sampai mempunyai anak baru mengadakan walimah . Namun bukan berarti mereka tidak ingin mengadakan walimah, tetapi karena keterbatasan ekonomi yang mereka miliki sehingga walimah tidak begitu besar dan banyak orang yang tidak tahu.

   Kata walimah diambil dari kata ولم  yang artinya berkumpul, sedangkan yang dinamakan walimah adalah “menyediakan makanan karena adanya kebahagiaan yang baru seperti menjadi pengantin atau memiliki sesuatu yang baru” tetapi pemakaian kata walimah lebih banyak dalam kata Urs ( pengantin ).

Rasulullah pernah berkata kepada Abdurrahman bin Auf yang telah melaksanakan pernikahannya.

اولم ولو بشاة

   “Rayakanlah walaupun hanya dengan satu  kambing”  )Sahih Bukhari hlm. 2048.(

   Perintah Rasulullah dalam hadis tersebut bukanlah perintah wajib, melainkan perintah sunah menurut ijma’ ulama. Syekh Syihabuddin Abil-Abbas bin Ahmad bin Ahmad bin Hamzah Ar-Romli dalam kitabnya Fathur-Rahman mengatakan

والأمر فيه للندب, – الى أن قال – وهي لاتجب إجماعا            

   “Perintah dalam hadis ialah sunah  dan walimah tidak wajib menurut ijma’ ulama”. (Fathur-Rahman hal. 768.)

   Perintah Rasulullah SAW untuk mengadakan walimah dengan kambing ialah batas minimal bagi orang yang mempunyai ekonomi menengah keatas, tetapi bagi orang yang tidak mampu maka seadanya saja. Dalam kitab yang sama Syekh Syihabuddin Abil-Abbas bin Ahmad bin Ahmad bin Hamzah Ar-Romli menuturkan:

وقول الناظم : ( بشاة ) هو أقلها للمتمكن, أما غيره فأقلها مايقدر عليه.

   “Perkataan nadzim: ( Bisyatin ) ialah paling sedikit bagi yang mampu, apabila tidak mampu maka paling sedikit ialah sempunya”.

   Implikasi dari penjelasan diatas, yang menjadi tolok ukur sah atau tidaknya akad nikah ialah syarat dan rukunnya, apabila syarat dan rukun sudah terpenuhi maka menikah dengan mengadakan resepsi atau tidak tetap sah karena resepsi tidak masuk rukun atau sayarat sah dalam akad nikah, tetapi menikah tanpa resepsi hukumnya makruh. Karena perintah menikah dengan walimah sunah, sedangkan kebalikan sunah ialah makruh.

Syekh Ahmad bin Abdullatif  dalam kitabnya an-Nufhât hlm. 21

( قوله والمكروه ) – إلى أن قال – وهو ماكان ينهى غير مخصوص كالنهي عن ترك المندوبات المستفاد من أوامرها لأن الأمر بالشيء نهي عن ضده.

   “Makruh ialah sesuatu yang dilarang yang tidak ditentukan, seperti mencegah meninggalkan sesuatu sunnah  yang berfaidah dari segi perintahnya, karena sesungguhnya perintah dengan sesuatu, adalah larangan untuk tidak melakukannya.”( an-Nufhât hlm. 21)    Dari pemaparan tersebut sudah jelas, bahwa konsekuensi dari pada meninggalkan hal yang sunah ialah makruh, sehingga hukum menikah tanpa resepsi tetap sah tetapi makruh.

Yahya Farhani

Santri Aktif PP. Nurul Ulum Tagrinih Timur

Respon (40)

  1. I had a great time with that, too. Despite the high quality of the visuals and the prose, you find yourself eagerly anticipating what happens next. If you decide to defend this walk, it will basically be the same every time.

  2. Oh my goodness! an incredible article dude. Thanks Nonetheless I’m experiencing situation with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting equivalent rss problem? Anybody who is aware of kindly respond. Thnkx

  3. Can I just say what a reduction to find someone who really knows what theyre talking about on the internet. You positively know easy methods to convey a problem to light and make it important. Extra individuals must learn this and understand this side of the story. I cant believe youre no more popular because you undoubtedly have the gift.

  4. I’m not sure why but this website is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  5. My cousin recommended this website to me, however I’m not sure if he wrote this post because no one else has such in-depth knowledge of my problems. You are amazing, thanks.

  6. Whats up this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

  7. Please let me know if you’re looking for a writer for your blog. You have some really great articles and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine. Please shoot me an e-mail if interested. Regards!

  8. That is very interesting, You are a very professional blogger. I have joined your feed and look forward to in quest of more of your fantastic post. Also, I have shared your website in my social networks!

  9. You appear to be able to read my thoughts. It’s as though you authored the book on this subject or something. You seem to know so much about it. I think a few graphics could help to emphasise the point a little bit more, but other than that, this is a terrific blog, and I will surely be back.

  10. Situs webmu keren banget, beneran apresiasi yang udah dikerjain. Yuk, kita obrol santai sebentar, deh. Eh, pernah kepikiran nggak, buat pendekin tautan? Coba v.af, bisa bikin QR code dan halaman bio seru kayak Linktree. Mantap banget, deh! Cek aja, kita bikin semuanya simpel dan penuh semangat! 🚀

  11. There are actually a number of particulars like that to take into consideration. That could be a great level to convey up. I supply the thoughts above as normal inspiration however clearly there are questions like the one you convey up where the most important thing can be working in honest good faith. I don?t know if finest practices have emerged round issues like that, but I’m positive that your job is clearly recognized as a good game. Both boys and girls feel the affect of only a moment’s pleasure, for the rest of their lives.

  12. You really make it seem so easy with your presentation however I in finding this matter to be really something that I think I’d by no means understand. It sort of feels too complex and very broad for me. I am looking ahead to your subsequent publish, I will attempt to get the hold of it!

  13. An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

  14. Hello, i think that i saw you visited my blog thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to enhance my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

  15. Hey there! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this page to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!

  16. I found your weblog website on google and examine a number of of your early posts. Proceed to keep up the excellent operate. I just further up your RSS feed to my MSN News Reader. In search of forward to reading more from you later on!…

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *